KLACHTENPROCEDURE
Algemene klacht
Een algemene klacht kan gaan over alle zaken die met de school te maken hebben. Klachten van algemene aard worden altijd eerst binnen de school afgehandeld. Als u een klacht heeft, dan kunt u daarmee terecht bij de leerkracht van uw kind en/of bij de directeur van de school. Mocht de afhandeling van de klacht niet naar uw tevredenheid plaatsvinden, dan kunt u een schriftelijke klacht indienen bij de bestuurder. Die handelt namens het bestuursorgaan de klacht zelf af indien dit op een eenvoudige wijze kan.
Klacht machtsmisbruik
Bij klachten op het gebied van machtsmisbruik (pesten, discriminatie, agressie, geweld, seksuele intimidatie en seksueel misbruik) kunt u (ouder/verzorger, leerling of medewerker van onze school) contact opnemen met de vertrouwenspersoon van de school. De namen staan vermeld in de schoolgids en op de website van de school.
Zij kunnen u eventueel naar de externe vertrouwenspersoon doorverwijzen en kunnen helpen het eerste contact te leggen. In eerste instantie zal er altijd geprobeerd worden een oplossing te zoeken tussen ouders/verzorgers, leerlingen en school.
Externe vertrouwenspersoon
De externe vertrouwenspersoon van onze school is mevr. Hes-Boots. Zij is telefonisch te bereiken via 06-25538458 of schriftelijk via info@in-b-tweenadvies.nl.
Externe klachtencommissies
U kunt uw klacht ook schriftelijk indienen bij de externe klachtencommissies waarbij onze stichting is aangesloten:
a. Landelijke Klachtencommissie Onderwijs (LKC)
Stichting Onderwijsgeschillen
Postbus 85191
3508 AD Utrecht
T: 030 - 280 95 90
E: info@onderwijsgeschillen.nl
Het reglement van de LKC is te vinden op:https://www.onderwijsgeschillen.nl/commissie/landelijke-klachtencommissie-onderwijs-lkc/reglement/
b. Klachtencommissie Onderwijs Den Helder e.o.
Secretariaat Klachtencommissie Onderwijs
T.a.v. de secretaris
Drs. F. Bijlweg 3
1784 MC Den Helder
E-mailadres: klachtencommissieonderwijs@hotmail.com . Als u uw telefoonnummer doorgeeft, wordt u zo spoedig mogelijk teruggebeld.
De klachtencommissie handelt klachten af overeenkomstig de “Klachtenregeling primair en voortgezet onderwijs in Den Helder en omstreken” waarbij onze scholen aangesloten zijn.
U kunt ook contact opnemen met het landelijk meldpunt vertrouwensinspecteurs. 0900 11 13 111.
Klachten kunnen tot twee jaar nadat de (laatste) gebeurtenis waarop de klacht betrekking heeft plaatsvond, worden ingediend op voorwaarde dat de aangeklaagde lid is van de betreffende onderwijsorganisatie. Voor leerlingen wordt deze termijn verlengd tot twee jaren nadat de school verlaten is.